Barnehageprodukter AS - 20 ÅR!

HISTORIEN

Undertegnede Jonny Haraldstad overtok en odelsgård på Nedre Haraldstad i Marnardal Kommune. Boplikten er både elsket og hatet, mest det siste, men her kommer en sann solskinnshistorieom hva boplikten kan føre til.

Huset var lite og i dårlig forfatning, så det måtte rustes opp. Jeg fikk med kona og 2 skolebarn. Til resturering av huset kom jeg i kontakt med Ole Jørg Aasan i Finsland. Det skulle vise seg å være et viktig bekjentskap, for Ole Jørg var en både dyktig, allsidig og idèrik mann. På besøk en dag hos Ole Jørg, fikk jeg se en artig tegning av en lekebil som stakk fram fra en skuff, en tegning Ole Jørg hadde skriblet ned for morro skyld. Den satte fantasien i gang. Denne bilen måtte kunne settes i produksjon til bruk i barnehager og lekeplasser! Det ble starten på et lite bygdeindustrieventyr!

Til resturering av huset hogde jeg 100kb massevirke av egen skog med ca 130 år gamle furutrær med høy kjernevedandel. Kjerneved er en økologisk fornybar råvare, der naturen selv har skapt egenskaper mot nedbrytende sopperog insekter uten å tilsette miljøødeleggende stoffer. Kjerneved lar seg ikke kunstig impregnere.

Det ble kjørt til et lite lokalt sagbruk på kleiven på Tislandsheia. Tømmeret var litt krokete, så det som ikke kunne brukes til huset, ble kappet i korte lengder og skåret opp i 2 x 4 "og brukt til bygging av den første lekebilen. Slik ble hele tømmeret utnyttet. Ole Jørg var den praktiske fagmannen som skulle produsere, mens jeg skulle planlegge og drive markedsføring. Det var et pilot-prosjekt som vi i utgangspunktet ikke hadde anelse om ville slå an. Dermed dukket tanken opp om å besøke et større antall barnehager i Agderfylkene for å få gode tipsog råd av styrene og barnehageansatte ifm produskjon av utelekeapparater. Jeg fikk kjempemange gode råd og verdifulle tips fra fremtidige brukere av apparatene.

Men med pågangsmot og innsatsvilje og 50.000kr i egenkapital så satte vi i gang. I 2003 stod den første bilen ferdig. Jeg håpet på 8-10 biler det første året, men solgte 15stk. Ole Jørg Aasan var et opkomme av ideer, han tegnet tilhenger som kunne kobles til bilen, eller den kunne brukes til sandkasse, blomsterkasse eller lekekasse. Han kontruerte en bord-hagebenk hvor rullestolbrukere kunne komme helt inn til bordet, og bord/benk med tak over, og mange forskjellige uteleksapparater.

Ole Jørg innså fort at det ble for mye for han å produsere alt dette i tillegg til sitt eget firma, så selv om samarbeidet hadde blitt det aller beste, ble vi enige om at vi skulle kjøpe ut Ole Jørg, men fortsatt kjøpe tegninger og tjenester av ham. Etterspørselen økte, og vi måtte ha mer plass, og i 2005 fikk jeg leie et 200kvm i Holum Treullfabrikk. Reinar Sodeland ble ansatt som produksjonsansvarlig og jeg fortsatte som aktiv markedsfører. Råvarene ble nå hugget i utvalgte distrikter med skog som er senvokst og har tette åringer eksempel i områder rundt Mjøsatraktene og Bø i Telemark fylke. Dette fører til små friste kvister, høy tetthet og høy kjernevedandel. Med kunnskap og de beste råvarene foredler Hamran sagbruk AS i Hægebostad trevirket slik at utelekapparatene får det beste utgangspunkt for å stå i mot det harde, norske klimaet.

I dag er Barnehageprodukter AS et lite firma med 2 produksjonsansatte og meg selv om daglig leder/ markedsfører og hjelpegutt der det måtte være behov. Firmaet får bestillinger over hele landet, og har nå flytett inn i lokaler på 300m2 i Langgata 15 i Mandal, og har nå en stor og solid maskinpark. Over 20 år er gått - en vegg full av bilder og hilsninger fra fornøyde kunder. Jeg gleder meg på vegne av Barnehageprodukter AS, til å fortsatt kunne glede brukerne med gode utelekeapparater i norsk kjerneved..

Her kan du lese mer om noen av våre bestselgere: